Når der åbnes op for noget spændende kan det være svært at begrænse sig.

En af grundpillerne i LYNPraksis er at fordele tale- og lytte tid. Det betyder at du måske ikke kan tale nær så meget som du plejer, men også må øve dig i at lytte. Uanset præference for at tale eller lytte, får alle et minut til at tale. Mads Halvorsen var klar i sin vurdering  “Et minut er for lidt til mig”… men for andre kan det føles som en evighed. 

Måske har du det ligesom Mads. Når et spændende emne er på bordet har du massere at tale om. Måske har du det lige modsat, du har brug for ro, og til at få din taletid, for du tager den ikke bare. I dagens test af LYNpraksis var det en tydeligt styrke at LYNpraksis satte rammen og sikrede at alle fik tale og lytte tid. 

Har de sidste par uger lavet flere LYNtest af LYNPraksis. Det vil sige en test med en lille gruppe, hvor vi ikke har en stor teori at spille om. Vi har i stedet spillet om et emne som en, eller flere af deltagerne var optaget af. Mads Halvorsen og Rasmus Hoffensetz fra Hoffensetz & Halvorsen, ville gerne spille LYNPraksis for at få inspiration til at udvikle deres Walk & talk koncept. Efter to spillerunder, og en afslutning der fulgte manualen, stod makkerparret med et par konkrete ideer der potentielt kan rykke deres planer tættere på virkeligheden. 

“LYNpraksis har et godt design, der åbner op for inspiration, og gør det muligt at udforske nye muligheder” Vurderede Rasmus efter afslutningen. “Jeg kan se LYNpraksis passe på et hvilket som helst koncept, det har en masse potentiale” supplere Mads. De peger på ledighedsområdet, masteruddannelser og semester afslutninger på universitetet hvor man har svømmet i teori i flere måneder og ikke helt ved hvad det skal bruges til!  

Test og LYNtest af LYNpraksis fortsætter, måske hos jer?

Stop monologen

Står du nogensinde i en situation hvor det kan være svært at koble din undervisning til praksis? For dig som underviser og dig som deltager, er det et kendt fænomen at det er svært at sætte egne ord på det lærte, og koble det til den praksis der vender. LYNPraksis er...

Skab engagement og handling – med lyn-spil

Skab engagement og handling – med lyn-spil

I de fleste samarbejdsrelationer og læringsrum ønsker vi deltagerengagement. At deltagerne samarbejder, involverer sig og bidrager med forklaringer, tanker og spørgsmål. Det sker bare ikke altid af sig selv, og ofte efterspørges der konkrete redskaber til at...

Hvordan struktur faciliterer gruppearbejde

Hvordan struktur faciliterer gruppearbejde

Kender du det? Du sætter en gruppe i gang med en opsamling på dagens tekst og oplæg. Du har grundigt forklaret, hvad de skal, alligevel gør de noget andet! De snakker ud af flere tangenter, og ender med at drøfte frokosten og det gode vejr.  Det kan der være...

Hold fast – den analoge verden vender tilbage

Hold fast – den analoge verden vender tilbage

Så hvad gør man når hele konceptet bygger på face to face dialog og analoge metoder? Konverterer man – eller holder man fast? LYNPraksis er et analog undervisningsredskab der facilitere koblingen mellem teori og handling i praksis. Gennem dialog, fortællinger, ideer og spil.

Hvordan skaber vi kobling mellem teori og praksis?

Hvordan skaber vi kobling mellem teori og praksis?

Hvordan skaber du kobling mellem teori og praksis? Som ekstern lektor på UCN søger jeg i alt min undervisning at sikre der er kobling mellem teori og praksis. På 1 semester er den kommende professions praksis langt ude i fremtiden… ideen om hvad praksis er, er uklar....

Stop monologen

Står du nogensinde i en situation hvor det kan være svært at koble din undervisning til praksis? For dig som underviser og dig som deltager, er det et kendt fænomen at det er svært at sætte egne ord på det lærte, og koble det til den praksis der vender. LYNPraksis er...

Skab engagement og handling – med lyn-spil

I de fleste samarbejdsrelationer og læringsrum ønsker vi deltagerengagement. At deltagerne samarbejder, involverer sig og bidrager med forklaringer, tanker og spørgsmål. Det sker bare ikke altid af sig selv, og ofte efterspørges der konkrete redskaber til at...

Hold fast – den analoge verden vender tilbage

Hold fast – den analoge verden vender tilbage

Så hvad gør man når hele konceptet bygger på face to face dialog og analoge metoder? Konverterer man – eller holder man fast? LYNPraksis er et analog undervisningsredskab der facilitere koblingen mellem teori og handling i praksis. Gennem dialog, fortællinger, ideer og spil.