Kender du det? Du sætter en gruppe i gang med en opsamling på dagens tekst og oplæg. Du har grundigt forklaret, hvad de skal, alligevel gør de noget andet! De snakker ud af flere tangenter, og ender med at drøfte frokosten og det gode vejr.
Det kan der være flere grunde til. De har ikke hørt efter, de er ukoncentreret og orker ikke mere. Men det kan også skyldes at det ikke var tydeligt hvad de egentlig skulle.
3 grundregler når du sætter grupper i gang
- Regel: Gør formålet tydeligt
Du har været igennem dagens tests og oplæg flere gange, du har stor viden på området. Du kender vigtigheden af emnet, derfor glemmer du hvor vigtigt det er, at deltagerne kender formålet med gruppens arbejde.
- Regel: Gør det simpelt
Vi husker dårligt, alle sammen. Du giver en lang forklaring og uddybende instruktioner for at være sikker på alle er med. Når gruppen har sat sig sammen, har de glemt hvad de skal.
- Regel: Styr tiden og fordel tale og lyttetid
Gruppen har sat sig. Alt er godt, lige indtil det bliver tydeligt at der er to der tager alt taletiden. De en anden forsvinder på mobilen, den sidste ser opgivende ud. Gruppen tager ikke tur, og glemmer at lytte til den viden der er i gruppen.
Det du kan gøre:
- Skriv et tydeligt formål, eller lad grupperne definere deres formål.
- Giv gruppen de trin, gruppen skal igennem for at nå formålet
- Rammesæt tiden, lav tydelig start og slut for gruppens trin og samlede tid
De 3 regler kan bruges i stort set alle sammenhænge hvor deltager deles i grupper. Det er også 3 regler vi bruger når vi spiller LYNpraksis:
- Formålet er at skabe kobling mellem teori og praksis ved at rykke tættere på handling i praksis.
- Vejledningen giver gruppen fire trin; forberedelse, opvarmning, Lynspil og afslutning.
- Timeglasset sikre alle får taletid og bidrager til gruppens forståelse.
Du kan bruge LYNpraksis når kursus- og undervisnings-dage, eller forløb skal afsluttes. Eller når oplæg afsluttes. Fælles gælder det, at du ønsker det er tydeligt hvad grupperne skal. Du ønsker alle bidrager, og at alle sætter ord på deres koblinger, erfaringer eller ideer til handlinger i praksis.
Seneste kommentarer